Opłata za odbiór odpadów. Wyniki konsultacji społecznych

wtorek, 08 grudzień 2020

We wtorek (8.12) radni Rady Miejskiej będą procedować uchwałę w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty. Pierwsza dyskusja radnych na ten temat odbyła się już podczas listopadowej sesji. Ponownie temat radni podjęli w piątek (4.12) podczas wspólnego posiedzenia komisji. Swoje opinie i uwagi wyrazili także mieszkańcy w konsultacjach społecznych ogłoszonych przez burmistrza.

Wybór metody ustalania opłaty za odpady

Dyskusja toczy się nad wyborem jednej z czterech zaproponowanych przez ustawodawcę metod naliczania opłat za odbiór odpadów i związaną z tym wysokością opłaty. Sejm zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach określił metody: „od osoby”, „od wody”,  „od powierzchni” i „od gospodarstwa”. Żadna z dopuszczalnych przez ustawę metod nie jest bezpośrednio powiązana z ilością produkowanych śmieci.

Obecnie  w Łapach opłata naliczana jest od "połączonych" dwóch metod tj. od gospodarstwa i od  liczby osób w nim zamieszkałych, co jest niezgodne z ustawą obowiązującą od 1 lutego 2015 r.

Część osób „zniknęło” jednak z systemu i pozostałe osoby za nie płacą, co oczywiście nie jest sprawiedliwe.

System odbioru odpadów musi się bilansować

Na dodatek w wyniku przetargu na odbiór odpadów okazało się, że kwota za odbiór odpadów będzie zdecydowanie wyższa. Burmistrz Łap zgodnie z obowiązującym prawem nie ma możliwości zaproponowania metody i stawek, przy których system ten nie bilansuje się. Za działanie niezgodne z prawem mógłbym bowiem ponieść negatywne konsekwencje prawne.

Stąd zaproponowana przez burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego metoda naliczania opłat uzależniona od zużycia wody w gospodarstwie domowym, która według wszelkich analiz wydaje się najbardziej sprawiedliwa spośród metod do wyboru z ustawowego katalogu.

Jeżeli wybrana byłaby oferta z przetargu ogłoszonego w tym roku to należałoby podnieść opłatę dla mieszkańców o 94% - wyliczając to, przy zachowaniu obecnej metody naliczania opłat lub według założeń budżetu w 2021 r, zaciągnąć dodatkowy kredyt na kwotę 2 820 858 zł, aby system ten zbilansował się.

Powodem takiego wzrostu cen są m. innymi:

- wzrost kosztów zagospodarowania odpadów w RIPOK,

- wzrost cen energii,

- nieprawidłowa segregacja odpadów przez mieszkańców,

- wzrost płacy minimalnej.

Unieważnienie przetargu

- Z tego powodu po wielu analizach zdecydowałem o unieważnieniu przetargu na odbiór odpadów, gdyż jestem przeciwnikiem tak znacznych podwyżek za odbiór śmieci – mówi burmistrz Krzysztof Gołaszewski.

Metoda naliczania opłaty za odbiór odpadów „od wody”

Na piątkowej komisji pan burmistrz pokazał, że proponowana metoda naliczania opłat za śmieci od zużycia wody jest najuczciwsza, gdyż nie ma możliwości żeby jedni mieszkańcy płacili za drugich, co ma teraz miejsce, gdyż w systemie brakuje kilku tysięcy mieszkańców faktycznie mieszkających w gminie, ale nie ujętych w złożonych deklaracjach śmieciowych - nie mówimy tu o osobach ujętych  w deklaracjach w gospodarstwach typu - 5 osób i więcej.

Symulacja opłat w oparciu o metodę „za zużycie wody”

Przedstawia to też poniższa grafika zawierająca wyliczenie stawek przy obecnych cenach systemu w oparciu o metodę „za zużycie wody”.

 

Decyzja radnych

Mimo przedstawionych powyżej argumentów radni Rady Miejskiej w Łapach podczas piątkowej komisji na wniosek radnej Urszuli Jabłońskiej postanowili, aby utrzymać obecną metodę naliczania opłat za śmieci z uwzględnieniem jednak zmian wynikających z ostatniego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku przy zachowaniu obowiązującej stawki 18 zł za osobę segregującą.Ten wyrok stanowi, iż opłatę za śmieci należy naliczać w taki sposób, że stawkę mnoży się razy ilość osób w danym gospodarstwie domowym. Wyrok WSA unieważnił uchwałę Rady Miejskiej w Łapach z 2015 r., którą ówcześni radni przegłosowali na wniosek ówczesnego burmistrza.

Ostateczną decyzję radni podejmą już we wtorek (8.12) na nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej. O opłatach i modelu naliczania opłat za odbiór odpadów decyduje bowiem Rada Miejska, gdyż jest to wyłączna kompetencja radnych.

 - Jako burmistrz mam prawny obowiązek wykonywania decyzji Rady – podkreśla Krzysztof Gołaszewski i dodaje. - Zdaję sobie sprawę z tego, że jest to bardzo trudna decyzja, ponieważ dotyczy ewentualnie zwiększenia cen dla naszych mieszkańców, czego z pewnością nikt z nas nie chciałby robić.

WYNIKI ZGŁASZANYCH UWAG MIESZKAŃCÓW  

do projektu uchwały w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty

Podsumowanie złożonych uwag:

  1. Zbyt wysoka stawka zaproponowana w projekcie uchwały – 5 uwag
  2. Wg. opinii zużycie wody nie ma odzwierciedlenia do ilości produkowanych odpadów przez mieszkańców – 20 uwag
  3. Nieuczciwa metoda wyboru opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od zużycia wody – 3 uwagi
  4. Zgoda na wprowadzenie metody – 2 uwagi
  5. Najkorzystniejszą metodą wg. opinii jest metoda od liczby mieszkańców – 1 uwaga
  6. Zniżka za kompostownik – zbyt niska – 1 uwaga
  7. Powiązanie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wielkością powierzchni użytkowej nieruchomości – 1 uwaga
  8. Propozycja przesunięcia wejścia zmian od kwietnia 2021 – 1 uwaga
  9. Brak zgody na proponowaną podwyżkę – 5 uwag
  10. Brak podliczników, jak je rozliczyć przy opłacie – 2 uwagi

________________

W wyniku konsultacji wpłynęło 36 uwag.

Dwie uwagi wpłynęły po terminie przewidzianym na konsultacje.

Załączniki