Stawka za odbiór śmieci 18 zł od osoby. Relacja z nadzwyczajnej sesji

środa, 09 grudzień 2020

Jeden ze szczególnie ważnych dla wszystkich mieszkańców temat nadzwyczajnej sesji, która odbyła się zdalnie we wtorek (8.12) to uchwała w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty, ale radni dokonali także zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2020-2023 i w tegorocznym budżecie. Poza tym podjęli uchwałę w sprawie wyznaczenia obszaru i granic Aglomeracji Łapy, aby Gmina mogła aplikować o dofinansowanie w zakresie gospodarki ściekami.

Stawka za odbiór śmieci 18 zł od osoby

Radni rozmawiali m.in.

-  o wysokości zniżki za kompostowanie;

- o edukacji mieszkańców w zakresie np. segregacji (w związku ze zwiększającą się ilością produkowanych śmieci);

- o ulgach dla rodzin wielodzietnych, o ulgach z zastosowaniem  kryterium dochodowego czy dla posiadaczy kart „Dużej Rodziny”.

Ostatecznie radni uchwalili, iż do czasu rozstrzygnięcia nowego przetargu na odbiór odpadów stawki za odbiór śmieci pozostaną bez zmian. Opłata za odbiór odpadów zmieni się jednak w przypadku, gdy w gospodarstwie jest więcej niż 5 osób, ponieważ opłata będzie naliczana w taki sposób, że stawkę 18 zł mnoży się razy ilość osób w danym gospodarstwie domowym. To wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, który nakazuje taki sposób naliczania opłaty.

Nowa uchwała zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.  Będzie ponownie procedowana przez radnych po rozstrzygnięcie nowego przetargu na odbiór odpadów.

Czytaj także: Opłata za odbiór odpadów. Wyniki konsultacji społecznych

Nowy wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

W związku z dostosowaniem powyższej uchwały do obowiązującego od 1 stycznia 2021 r. stanu prawnego (m.in. wprowadzenie do zapisu uchwały ulgi za kompostownik oraz wprowadzenie obowiązku segregowania odpadów przez wszystkich mieszkańców) konieczne jest, aby mieszkańcy złożyli w Urzędzie Miejskim w okresie od 04 stycznia 2021 r. do 10 lutego 2021 nową deklarację. Uchwałę w tej sprawie podjęli radni.

Mieszkańcy będą mogli złożyć deklarację osobiście lub listownie oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej w następujący sposób:

Zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej na lata 2020-2023 i w budżecie na 2020 r.

Ponadto radni dokonali zmian w WPF-ie polegających na przesunięcie środków na 2021 r. na realizację projektu dotyczącego montażu źródeł energii odnawialnej na budynkach użyteczności publicznej. To przesunięcie przede wszystkim jest spowodowane absencją pracowników w firmach wykonawczych spowodowaną pandemią oraz brakiem dostępności na rynku sprzętu do realizacji tej inwestycji.

Rozpoczynamy udrażnianie i przebudowę kanalizacji deszczowej w mieście

Poza tym wprowadzono przedsięwzięcie polegające na budowie sieci kanalizacji deszczowej tłocznej na odcinku od istniejącej przepompowni deszczowej przy ul. Nowej do kanalizacji deszczowej w ul. Glinianej. Burmistrz Krzysztof Gołaszewski poinformował, że jeszcze w tym roku chce rozpocząć tę bardzo potrzebną inwestycję, aby jak najszybciej rozwiązać problem zalewania posesji m.in. przy ul. Głównej w Łapach.

Wyznaczenia obszaru i granic Aglomeracji Łapy

Radni podjęli też uchwałę w sprawie wyznaczenia obszaru i granic Aglomeracji Łapy. W jej skład wchodzą: Łapy, Poświętne, Suraż i Wyszki. To bardzo ważny dokument, który jest konieczny, aby Gmina mogła aplikować o dofinansowanie np. w zakresie gospodarki ściekami. Burmistrz Krzysztof Gołaszewski poinformował radnych, że Gmina Łapy jest jedną z pierwszych 3 w naszym województwie, którym udało się przeprowadzić tę procedurę w ustawowym terminie tj. do 1 stycznia 2021 r. – spowodowane jest to wydłużonymi procedurami w związku z panującą pandemią.

Warto też wspomnieć, że radni rozpoczęli obrady od apelu o to, aby w trakcie dyskusji publicznej przestrzegać zasad kultury osobistej i nie obrażać się nawzajem. Radni prosili o wzajemny szacunek, kulturalne dyskusje oraz niewykorzystywanie swoich funkcji w Radzie Miejskiej.