Projekt nr FEPW.05.01-IP.01-0001/24 pn. "Pisa – Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej”
Projekt realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027
Priorytet FEPW.05 Zrównoważona turystyka
Działanie FEPW.05.01 Zrównoważona turystyka
Partner Wiodącym: Województwo Podlaskie
Partnerzy Regionalni: Województwo Warmińsko – Mazurskie, Województwo Mazowieckie
Partnerzy Lokalni: miasto na prawach powiatu: Miasto Ostrołęka, gminy miejsko-wiejskie: Gmina Choroszcz, Gmina Łapy, Gmina Suraż, Gmina Tykocin, Gmina Nowogród i Gmina Pisz, gminy wiejskie: Gmina Dobrzyniewo Duże, Gmina Juchnowiec Kościelny, Gmina Turośń Kościelna, Gmina Wyszki, Gmina Narew, Gmina Narewka, Gmina Kolno, Gmina Łomża, Gmina Wizna, Gmina Zbójna i Gmina Trzcianne.
Nr umowy: FEPW.05.01-IP.01-0001/24-00 z dnia 07.07.2025 r. podpisana z Instytucją Pośredniczącą, tj. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)
Projekt obejmuje realizację następujących elementów:
- Modernizacja lub budowa obiektów lub przestrzeni stanowiących element zintegrowanego produktu turystycznego – powstanie ogólnodostępna infrastruktura turystyczna, obejmująca miejsca przyjazne kajakarzom, miejsca obsługi kamperów oraz miejsca rekreacyjno-wypoczynkowe i miejsca kąpielowo-plażowe, do których dostęp będą miały osoby korzystające ze szlaku turystycznego.
- Modernizacja lub budowa infrastruktury ułatwiającej dostęp do obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego (uwzględnione zostały potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami; przewidziano wykonanie dla szlaku turystycznego systemu oznakowania, co przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa turystów; przewidziano koszty uporządkowania wewnętrznych układów komunikacyjnych w bezpośrednim otoczeniu atrakcji turystycznych.
- Działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku i przystosowania do działania w warunkach kryzysu (resillience) – projekt przewiduje korzystanie z technologii cyfrowych, które umożliwią informowanie turystów o produkcie turystycznym i usprawnią marketing produktu. Digitalizacja oferty szlaku pozwoli na sprawne wprowadzenie oferty na rynek i na zwiększenie jej odporności na sytuacje kryzysowe.
- Przygotowanie spójnej Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego oraz działań niezbędnych do jej wdrożenia – realizacja projektu obejmuje zadania związane z opracowaniem szeregu dokumentów, które umożliwią wdrożenie przez Partnerów projektu wspólnego, spójnego produktu turystycznego: Kompleksowej Strategii Zarządzania i Rozwoju Produktu Turystycznego, Systemu oznakowania szlaku, Koncepcji Systemu Informacji Kajakowej, Strategii sieciowania i komercjalizacji produktu turystycznego.
- Stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego i jego utrzymania – przedsięwzięcie zakłada podjęcie działań z zakresu budowania sieci współpracy: stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego, opracowanie pakietów ofert, jednolitych standardów obsługi turystów, systemu certyfikacji).
- Działania informacyjne, konsultacyjne, promocyjne oraz edukacyjne w zakresie wykorzystania produktu turystycznego – zaplanowano przeprowadzenie Kompleksowej Kampanii Informacyjno-Promocyjnej, która obejmie przeprowadzenie działań promocyjnych dotyczących produktu turystycznego (kampania promocyjna) oraz przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie wykorzystania produktu turystycznego (kampania informacyjno-edukacyjna).
W ramach projektu Gmina Łapy wykona infrastrukturę turystyczno-rekreacyjną w miejscowości Uhowo, działka ew. 63/17, obręb ewidencyjny 200206_5.0023, w następującym zakresie:
- budowy punktu serwisowego dla kamperów: zrzut nieczystości i wody szarej z kamperów w postaci najazdowej płyty zlewnej z kratką ściekową oraz kolumny serwisowej; tj. urządzenia umożliwiającego opróżnienie kasety wc z kampera oraz zatankowanie czystej wody;
- budowy kranu do poboru wody oraz oddzielny kran do płukania kasety – punkt serwisowy zostanie przyłączony projektowanym przyłączem do istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
- budowy kolumny do dystrybucji prądu;
- budowy miejsc postojowych, w tym miejsca postojowego dla osoby niepełnosprawnej – miejsca parkingowe dla samochodów osobowych i stanowiska postojowe dla kamperów, pokryte nawierzchnią z płyt ażurowych, miejsca rozdzielone pasem zieleni z usytuowanym na nim ogrodzeniem ozdobnym;
- budowy budynków sanitarnych składających się z dwóch obiektów (damski i męski) ze strefą WC i natryskami;
- budowy budynku technicznego z magazynem energii;
- budowy instalacji fotowoltaicznej off-grid usytuowanej na dachach poszczególnych obiektów w celu zasilenia tych obiektów;
- wykonania budowy tzw. małej architektury: wiaty grillowe, ogrodzenie ozdobne, ławostoły, ławki, miejsca na ognisko, kosze na śmieci, latarnie, place zabaw, ogrodzenie, tablice informacyjne;
- zagospodarowania terenu w zieleń niską i wysoką, utwardzenie i oświetlenie;
- zakupu mobilnego stojaka na kajaki – jako element uzupełniający małą architekturę turystyczną.
- zakupu i montażu tablic służących poinformowaniu opinii publicznej oraz korzystających z powstałej infrastruktury o dofinansowaniu ze środków UE i o samym szlaku.
Realizacja wszystkich zaplanowanych działań pozwoli na stworzenie spójnego, ponadregionalnego produktu turystycznego.
Projekt jest skierowany do następujących grup docelowych:
- osoby młode (w grupach wiekowych 20-29 – 30-44 lat),
- osoby w średnim wieku i millenialsi (30-44 lata), a także osoby z pokolenia X,
- młode rodziny z dziećmi, ale także rodziny wielopokoleniowe z dziećmi i dziadkami,
- klient budżetowy lub średniozamożny.
Celem głównym projektu jest stworzenie spójnego zintegrowanego produktu turystycznego Pisa–Narew, wykorzystującego zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków.
Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego Pisa–Narew, na który złożą się: zagospodarowanie szlaków wodnych o długości ok. 351,5 km oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza na poziomie lokalnym, co przyczyni się do powstania regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych. Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych wzdłuż szlaków wodnych.
Wykaz wskaźników produktu:
- Liczba obiektów kulturalnych i turystycznych objętych wsparciem – wartość docelowa – 18 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
- Długość utworzonych szlaków turystycznych – wartość docelowa – 351,5 km;
- Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – wartość docelowa – 128 szt.; Gmina Łapy – 7 szt.
- Liczba przeprowadzonych kompleksowych kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz promocyjnych – wartość docelowa – 2 szt.;
- Liczba zorganizowanych spotkań informacyjno-edukacyjnych dla mieszkańców i przedsiębiorców – wartość docelowa – 39 szt.;
- Liczba powstałych Miejsc Przyjaznych Kajakarzom (MPK) – wartość docelowa – 27 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
- Liczba powstałych Miejsc Obsługi Kamperów (MOK) – wartość docelowa – 2 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
- Liczba opracowanych Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego – wartość docelowa – 1 szt.;
Wykaz wskaźników rezultatu:
- Liczba osób odwiedzających obiekty kulturalne i turystyczne objęte wsparciem – wartość docelowa 2029 rok – 25 1407 odwiedzający/rok; Gmina Łapy – 1 458 odwiedzających/ rok
- Liczba uczestników spotkań informacyjno-edukacyjnych – wartość docelowa 2029 rok – 499 os.; Gmina Łapy – 20 osób
- Liczba pozyskanych listów intencyjnych od przedsiębiorstw w sprawie świadczenia usług w ramach produktu turystycznego – wartość docelowa – 18 szt.; Gmina Łapy – 2 szt.
- Liczba przedsiębiorstw, które nie później niż w rok po zakończeniu realizacji projektu zrealizują inwestycje własne w celu świadczenia usług w ramach produktu turystycznego – wartość docelowa – 9 szt.; - Gmina Łapy – 1 szt.
- Roczna liczba turystów korzystających ze szklaków kajakowych – wartość docelowa – 13 734 osoby; Gmina Łapy – 53 osoby
- Roczna liczba turystów obsłużonych w Miejscach Obsługi Kamperów – wartość docelowa – 200 osoby; Gmina Łapy – 100 osób
Okres realizacji projektu: 20 listopada 2023 r. – 31 grudnia 2028 r.
Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 152.119.077,47 PLN
Wartość wydatków kwalifikowalnych: 151.526.538,14 PLN
Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej): 128 797 557,41 PL
Wartość wydatków dotyczących Gminy Łapy: 4.152.505,39 PLN,
w tym wartość dofinansowania UE: 3.359.629,58 PLN (85,00%).
#FunduszeEuropejskie
Inne artykuły / informacje dotyczące projektu:
2025.04.25 Umowa partnerska na rozwój szlaku wodnego Pisa-Narew https://podlaskie.eu/st/umowa-partnerska-na-rozwoj-szlaku-wodnego-pisa-narew.html
2025.04.25 Pisa-Narew. Za niemal 130 mln zł powstanie szlak wodny przez trzy regiony https://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/249651
2025.04.04 Turystyka i promocja regionu https://warmia.mazury.pl/turystyka-i-promocja/aktualnosci/9742-pisa-narew-szlak-aktywnej-turystyki-wodnej
2024.06.06 Spotkania konsultacyjne projektu „Pisa-Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej” https://mazovia.pl/pl/bip/komunikaty/spotkania-konsultacyjne-projektu-pisa-narew-szlak-aktywnej-turystyki-wodnej.html
2022.12.15 Szlak wodno-kulturowy Pisa-Narew https://podlaskie.eu/samorzad/szlak-wodno-kulturowy-pisa-narew.html

















































