Projekt nr FEPW.05.01-IP.01-0001/24 pn. "Pisa – Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej”

poniedziałek, 15 wrzesień 2025

Projekt realizowany w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027

Priorytet FEPW.05 Zrównoważona turystyka

Działanie FEPW.05.01 Zrównoważona turystyka

Partner Wiodącym: Województwo Podlaskie

Partnerzy Regionalni: Województwo Warmińsko – Mazurskie, Województwo Mazowieckie

Partnerzy Lokalni: miasto na prawach powiatu: Miasto Ostrołęka, gminy miejsko-wiejskie: Gmina Choroszcz, Gmina Łapy, Gmina Suraż, Gmina Tykocin, Gmina Nowogród i Gmina Pisz, gminy wiejskie: Gmina Dobrzyniewo Duże, Gmina Juchnowiec Kościelny, Gmina Turośń Kościelna, Gmina Wyszki, Gmina Narew, Gmina Narewka, Gmina Kolno, Gmina Łomża, Gmina Wizna, Gmina Zbójna i Gmina Trzcianne.

Nr umowy: FEPW.05.01-IP.01-0001/24-00 z dnia 07.07.2025 r. podpisana z Instytucją Pośredniczącą, tj. z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP)

Projekt obejmuje realizację następujących elementów:

  1. Modernizacja lub budowa obiektów lub przestrzeni stanowiących element zintegrowanego produktu turystycznego – powstanie ogólnodostępna infrastruktura turystyczna, obejmująca miejsca przyjazne kajakarzom, miejsca obsługi kamperów oraz miejsca rekreacyjno-wypoczynkowe i miejsca kąpielowo-plażowe, do których dostęp będą miały osoby korzystające ze szlaku turystycznego.
  2. Modernizacja lub budowa infrastruktury ułatwiającej dostęp do obiektów lub przestrzeni stanowiących element produktu turystycznego (uwzględnione zostały potrzeby osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami; przewidziano wykonanie dla szlaku turystycznego systemu oznakowania, co przyczyni się do podniesienia bezpieczeństwa turystów; przewidziano koszty uporządkowania wewnętrznych układów komunikacyjnych w bezpośrednim otoczeniu atrakcji turystycznych.
  3. Działania z zakresu digitalizacji oferty szlaku i przystosowania do działania w warunkach kryzysu (resillience) – projekt przewiduje korzystanie z technologii cyfrowych, które umożliwią informowanie turystów o produkcie turystycznym i usprawnią marketing produktu. Digitalizacja oferty szlaku pozwoli na sprawne wprowadzenie oferty na rynek i na zwiększenie jej odporności na sytuacje kryzysowe.
  4. Przygotowanie spójnej Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego oraz działań niezbędnych do jej wdrożenia – realizacja projektu obejmuje zadania związane z opracowaniem szeregu dokumentów, które umożliwią wdrożenie przez Partnerów projektu wspólnego, spójnego produktu turystycznego: Kompleksowej Strategii Zarządzania i Rozwoju Produktu Turystycznego, Systemu oznakowania szlaku, Koncepcji Systemu Informacji Kajakowej, Strategii sieciowania i komercjalizacji produktu turystycznego.
  5. Stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego i jego utrzymania – przedsięwzięcie zakłada podjęcie działań z zakresu budowania sieci współpracy: stworzenie narzędzi do współpracy w ramach wdrożenia produktu turystycznego, opracowanie pakietów ofert, jednolitych standardów obsługi turystów, systemu certyfikacji).
  6. Działania informacyjne, konsultacyjne, promocyjne oraz edukacyjne w zakresie wykorzystania produktu turystycznego – zaplanowano przeprowadzenie Kompleksowej Kampanii Informacyjno-Promocyjnej, która obejmie przeprowadzenie działań promocyjnych dotyczących produktu turystycznego (kampania promocyjna) oraz przeprowadzenie działań informacyjno-edukacyjnych w zakresie wykorzystania produktu turystycznego (kampania informacyjno-edukacyjna).

 

W ramach projektu Gmina Łapy wykona infrastrukturę turystyczno-rekreacyjną w miejscowości Uhowo, działka ew. 63/17, obręb ewidencyjny 200206_5.0023, w następującym zakresie:

  • budowy punktu serwisowego dla kamperów: zrzut nieczystości i wody szarej z kamperów w postaci najazdowej płyty zlewnej z kratką ściekową oraz kolumny serwisowej; tj. urządzenia umożliwiającego opróżnienie kasety wc z kampera oraz zatankowanie czystej wody;
  • budowy kranu do poboru wody oraz oddzielny kran do płukania kasety – punkt serwisowy zostanie przyłączony projektowanym przyłączem do istniejącej sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
  • budowy kolumny do dystrybucji prądu;
  • budowy miejsc postojowych, w tym miejsca postojowego dla osoby niepełnosprawnej – miejsca parkingowe dla samochodów osobowych i stanowiska postojowe dla kamperów, pokryte nawierzchnią z płyt ażurowych, miejsca rozdzielone pasem zieleni z usytuowanym na nim ogrodzeniem ozdobnym;
  • budowy budynków sanitarnych składających się z dwóch obiektów (damski i męski) ze strefą WC i natryskami;
  • budowy budynku technicznego z magazynem energii;
  • budowy instalacji fotowoltaicznej off-grid usytuowanej na dachach poszczególnych obiektów w celu zasilenia tych obiektów;
  • wykonania budowy tzw. małej architektury: wiaty grillowe, ogrodzenie ozdobne, ławostoły, ławki, miejsca na ognisko, kosze na śmieci, latarnie, place zabaw, ogrodzenie, tablice informacyjne;
  • zagospodarowania terenu w zieleń niską i wysoką, utwardzenie i oświetlenie;
  • zakupu mobilnego stojaka na kajaki – jako element uzupełniający małą architekturę turystyczną.
  • zakupu i montażu tablic służących poinformowaniu opinii publicznej oraz korzystających z powstałej infrastruktury o dofinansowaniu ze środków UE i o samym szlaku.

Realizacja wszystkich zaplanowanych działań pozwoli na stworzenie spójnego, ponadregionalnego produktu turystycznego.

Projekt jest skierowany do następujących grup docelowych:

  • osoby młode (w grupach wiekowych 20-29 – 30-44 lat),
  • osoby w średnim wieku i millenialsi (30-44 lata), a także osoby z pokolenia X,
  • młode rodziny z dziećmi, ale także rodziny wielopokoleniowe z dziećmi i dziadkami,
  • klient budżetowy lub średniozamożny.

Celem głównym projektu jest stworzenie spójnego zintegrowanego produktu turystycznego Pisa–Narew, wykorzystującego zasoby przyrodniczo-krajobrazowe i wielokulturowe dziedzictwo regionu, w celu poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej lokalnych społeczności w korytarzu szlaków.

Efektem realizacji projektu będzie powstanie produktu turystycznego Pisa–Narew, na który złożą się: zagospodarowanie szlaków wodnych o długości ok. 351,5 km oraz aktywizacja społeczno-gospodarcza na poziomie lokalnym, co przyczyni się do powstania regionalnej marki turystycznej bazującej na szlakach wodnych. Przedsięwzięcie pozwoli na rozszerzenie i zróżnicowanie oferty turystycznej regionu, poprzez rozwój turystyki zrównoważonej, wykorzystującej „miękką” mobilność, opartej na lokalnym dziedzictwie kulturowym i naturalnym obszarów położonych wzdłuż szlaków wodnych.

Wykaz wskaźników produktu:

  • Liczba obiektów kulturalnych i turystycznych objętych wsparciem – wartość docelowa – 18 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
  • Długość utworzonych szlaków turystycznych – wartość docelowa – 351,5 km;
  • Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami (EFRR/FST/FS) – wartość docelowa – 128 szt.; Gmina Łapy – 7 szt.
  • Liczba przeprowadzonych kompleksowych kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz promocyjnych – wartość docelowa – 2 szt.;
  • Liczba zorganizowanych spotkań informacyjno-edukacyjnych dla mieszkańców i przedsiębiorców – wartość docelowa – 39 szt.;
  • Liczba powstałych Miejsc Przyjaznych Kajakarzom (MPK) – wartość docelowa – 27 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
  • Liczba powstałych Miejsc Obsługi Kamperów (MOK) – wartość docelowa – 2 szt.; Gmina Łapy – 1 szt.
  • Liczba opracowanych Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego – wartość docelowa – 1 szt.;

Wykaz wskaźników rezultatu:

  • Liczba osób odwiedzających obiekty kulturalne i turystyczne objęte wsparciem – wartość docelowa 2029 rok – 25 1407 odwiedzający/rok; Gmina Łapy – 1 458 odwiedzających/ rok
  • Liczba uczestników spotkań informacyjno-edukacyjnych – wartość docelowa 2029 rok – 499 os.; Gmina Łapy – 20 osób
  • Liczba pozyskanych listów intencyjnych od przedsiębiorstw w sprawie świadczenia usług w ramach produktu turystycznego – wartość docelowa – 18 szt.; Gmina Łapy – 2 szt.
  • Liczba przedsiębiorstw, które nie później niż w rok po zakończeniu realizacji projektu zrealizują inwestycje własne w celu świadczenia usług w ramach produktu turystycznego – wartość docelowa – 9 szt.; - Gmina Łapy – 1 szt.
  • Roczna liczba turystów korzystających ze szklaków kajakowych – wartość docelowa – 13 734 osoby; Gmina Łapy – 53 osoby
  • Roczna liczba turystów obsłużonych w Miejscach Obsługi Kamperów – wartość docelowa – 200 osoby; Gmina Łapy – 100 osób

Okres realizacji projektu: 20 listopada 2023 r. – 31 grudnia 2028 r.

Wartość projektu (całkowity koszt projektu): 152.119.077,47 PLN

Wartość wydatków kwalifikowalnych: 151.526.538,14 PLN

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich (Program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej): 128 797 557,41 PL

Wartość wydatków dotyczących Gminy Łapy: 4.152.505,39 PLN,         

w tym wartość dofinansowania UE: 3.359.629,58 PLN (85,00%).

#FunduszeEuropejskie

 

Inne artykuły / informacje dotyczące projektu:

2025.04.25 Umowa partnerska na rozwój szlaku wodnego Pisa-Narew https://podlaskie.eu/st/umowa-partnerska-na-rozwoj-szlaku-wodnego-pisa-narew.html

2025.04.25  Pisa-Narew. Za niemal 130 mln zł powstanie szlak wodny przez trzy regiony https://www.radio.bialystok.pl/wiadomosci/index/id/249651 

2025.04.04 Turystyka i promocja regionu https://warmia.mazury.pl/turystyka-i-promocja/aktualnosci/9742-pisa-narew-szlak-aktywnej-turystyki-wodnej

2024.06.06 Spotkania konsultacyjne projektu „Pisa-Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej” https://mazovia.pl/pl/bip/komunikaty/spotkania-konsultacyjne-projektu-pisa-narew-szlak-aktywnej-turystyki-wodnej.html

2022.12.15 Szlak wodno-kulturowy Pisa-Narew https://podlaskie.eu/samorzad/szlak-wodno-kulturowy-pisa-narew.html