Projekt „Dzień Ułamka w Dwójce” zakończony

poniedziałek, 16 grudzień 2019

W grudniu zakończył się trwający cztery miesiące projekt „Dzień Ułamka w Dwójce”, zorganizowany dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Łapach w ramach programu mPotęga Fundacji mBanku. Po raz czwarty otrzymaliśmy dofinansowanie z tego programu, ale ta edycja była zupełnie inna od poprzednich.

Głównym celem projektu, oprócz promowania edukacji matematycznej, było nauczenie uczniów klasy siódmej realizacji projektu. To właśnie uczniowie pod kierunkiem nauczycieli mieli zaplanować, zrealizować i przeprowadzić ewaluację swoich działań. Taki projekt w projekcie.

Podczas 15-godzinnych warsztatów, siódmoklasiści nabyli wiedzę i umiejętności niezbędne w pracy z projektem. Po ułożeniu planu i harmonogramu naszego głównego działania, zapoznali się z innowacyjną metodą gry typu Escape Room. Sprawnie obmyślili główną strategię gry i sposoby chowania przygotowanych wcześniej matematycznych zadań.

Dzień Ułamka w SP 2 zaplanowano na 12 i 13 listopada 2019 roku. W tygodniu poprzedzającym wyznaczone daty uczniowie przygotowali plakaty promujące ten dzień oraz ulotki, które były wręczane uczniom i nauczycielom. Do Matematycznego Escape Roomu zostały zaproszone 7-osobowe grupy uczniów z klas piątych i szóstych.  Siódmoklasiści sprawnie zaopiekowali się młodszymi kolegami – wyjaśnili im reguły gry i sprawowali opiekę nad jej sprawnym przebiegiem. Gra rozgrywała się w bibliotece szkolnej.

Przygotowana zabawa zaczynała się od słów: „Dawno, dawno temu w Królestwie Ułamków wymyślono grę dla śmiałków i mądrali. Polegała ona na rozwikłaniu trudnych, matematycznych zadań. Ten śmiałek, który zdołał rozwiązać je wszystkie, otrzymywał skarb; jeśli natomiast śmiałkowi nie udało się rozwiązać wszystkich trudnych zadań - zostawał wtrącony do lochu”. Głównym celem zabawy było wykonanie zadań matematycznych i znalezienie ukrytego skarbu. Każde kolejne zadanie, wykonane poprawnie, wskazywało miejsce, gdzie zostało schowane następne pytanie.

Matematyczne zadania do najłatwiejszych nie należały. Uczniowie musieli rozwiązać przykłady na ułamkach zwykłych, rozwiązać zadanie z treścią, rozszyfrować graf  sprawdzający umiejętność mnożenia ułamków dziesiętnych. Gracze zmagali się również z zadaniami logicznymi – układali puzzle, szukali tytułu książki w przepisie, korzystali z mapy, a z ułożonych kolorowych orzechów próbowali znaleźć drogę do ukrytej w bibliotece książki. Wszystkie trudności znikały w momencie odnalezienia skarbu, którym była torba cukierków dla całej klasy. Widok słodyczy rekompensował trud uczestników i wywoływał uśmiech na ich twarzach.

Ta ciekawa metoda sprawdzenia wiedzy matematycznej podobała się zarówno organizatorom, jak i uczestnikom, czego dowodami są zebrane przez siódmoklasistów wywiady z uczestnikami Matematycznego Escape Roomu. Mamy nadzieję, że uczniowie klas szóstych i piątych miło spędzili czas podczas gry, a siódmoklasiści nauczyli się, jak zaplanować i zrealizować prosty projekt.

Stowarzyszenie „Łapska Dwójka”