Stypendyści klas 7 i 8 szkół podstawowych gminy Łapy w Wunsiedel w Niemczech

czwartek, 23 listopad 2023

W tym roku została wznowiona wymiana uczniowska z miastem Wunsiedel w Niemczech, którą 3 lata temu przerwała pandemia koronawirusa. Blisko tygodniowy pobyt w Niemczech to dodatkowa nagroda burmistrza Krzysztofa Gołaszewskiego dla uczniów szkół podstawowych za znakomite wyniki w nauce. Do Wunsiedel wyjeżdżają osoby z najwyższą średnią ocen z klasy VII i VIII - stypendyści Burmistrza Łap. Wyjazdy młodzieży są efektem współpracy pomiędzy Wunsiedel a Łapami. Nasza młodzież już po czwarty korzystała z gościnności Niemców, dwukrotnie z wizytą w Łapach byli również niemieccy uczniowie z Realschule w Wunsiedel.

W dniach 8-13.10.2023r czternaścioro najzdolniejszych uczniów klas 7 i 8 z Gminy Łapy w ramach nagrody za wysokie wyniki w nauce wzięło udział w kilkudniowej wycieczce do partnerskiego miasta Wunsiedel, położonego w Górnej Frankonii w Bawarii w Niemczech. Opiekę nad uczniami sprawowały dwie nauczycielki języka niemieckiego: Agnieszka Łapińska i Katarzyna Kulwicka.

Po długiej podróży trwającej ponad 13 godzin grupa została zakwaterowana w schronisku młodzieżowym  w pięknym rejonie Gór Smreczany Fichtelgebirge, a następnie zaproszona do lokalnej restauracji na typowo bawarską kolację.

W poniedziałek rano burmistrz Nicolas Lahovnik wraz z przedstawicielami niemieckiego samorządu Marco Krasser i Hubertem Steinberger uroczyście powitali uczniów w sali konferencyjnej w Ratuszu w Wunsiedel, przedstawili plan na najbliższe dni i życzyli udanego pobytu.

Tego dnia odbył się spacer z przewodnikiem, podczas którego uczniowie poznali historię miasteczka, sięgającą roku 1163.

Wtorek rozpoczął się wizytą w szkole Realschule, do której uczęszczają dzieci po szkole podstawowej. Uczniowie gminnych szkół mieli okazję uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i zintegrować się z młodzieżą niemiecką. Wizyta w szkole wywołała  wiele pozytywnych emocji.

Po południu grupa udała się do fabryki pelletu, gdzie mogła zaobserwować  cały proces produkcji tego towaru. Wieczór upłynął na odkrywaniu  talentów kulinarnych. Dziewczynki upiekły  przepyszną szarlotkę, którą wszyscy się delektowali.

Pogoda środowego poranka okazała się idealna na górskie wędrówki.  Wyruszyliśmy na  skalny labirynt. Przepiękne widoki zapierały dech w piersiach. U podnóża gór znajduje się  największa w Europie  skalna scena , na której co roku wiosną i latem występują najznakomitsi aktorzy. Zaproszono nas do  zwiedzenie kulis teatru skalnego, gdzie stworzono nam niepowtarzalną okazję do zaobserwowania całej pracy ekipy i aktorów, która odbywa się za kulisami. To było niesamowite przeżycie. Następnie młodzież udała się na pokaz lotów ptaków drapieżnych. Można było z bardzo bliska podziwiać drapieżne sokoły,  jastrzębie i puchacze, a niektórych nawet dotknąć lub potrzymać. Ciekawym miejscem wartym zobaczenia były ruiny kościoła pod wezwaniem św. Katarzyny,  osadzone na Górze Katharienenberg . Wieczór młodzież spędziła w   w Domu Kultury, gdzie zazwyczaj po szkole niemieccy uczniowie spotkają się ze znajomymi i  spędzają wspólnie czas.

W czwartek nasza młodzież miała znowu okazję zintegrować się z młodzieżą niemiecką, tym razem w szkole Gymnasium, które jest odpowiednikiem polskiego liceum. Po zajęciach dydaktycznych przyszedł czas na zajęcia fizyczne. Wszyscy mieli okazję sprawdzić swoje siły na ściance wspinaczkowej. "Ach, jakie to było przeżycie...a jakie emocje..." - wspominają uczniowie.  Późnym popołudniem modzież zwiedziła  woliery z bażantami i kuropatwami. Była to ciekawa lekcja biologii. Podczas spaceru  dzieciaki poznały florę i faunę Gór Smreczan.

W piątek rano nasi stypendyści zwiedzili największe niemieckie muzeum kamieni, w którym znajdują się zbiory kamieni z całego świata.  W  południe, młodzież zjadła ostatnią Bratwurst - słynną niemiecką kiełbaskę na gorąco i wyruszyła w podróż powrotną do domu.

Przeżyliśmy cudowny czas w urokliwym miejscu i za to serdecznie dziękujemy organizatorom.

Za organizację w Niemczech odpowiadali Hubert Steinberger i Waltraud Molle, to dzięki ich zaangażowaniu pobyt był tak udany.

Sehr geehrte Damen und Herren,
Wir bedanken uns sehr herzlich für die schöne Zeit, die wir in Wunsiedel verbringen konnten.
Wir sind sehr zufrieden und werden uns sehr lange an Sie und diese Zeit erinnern.
Mit freundlichen Grüssen
Schüler, Schülerinnen und Lehrerinnen aus Łapy

Pobyt w Niemczech we wspomnieniach uczestników wycieczki…

• Niezapomnianym i nowym doświadczeniem był spędzony czas na lekcjach w niemieckich szkołach i porozumiewanie się z dziećmi, które mówią w innym niezrozumiałym jeszcze dla mnie języku. Bartosz Zakrzewski
  • Podczas pobytu w Wunsiedel najbardziej zapadło mi w pamięci zwiedzanie gimnazjum. Uczęszczając na lekcje z uczniami tamtejszej szkoły i zapoznawanie się z nimi, było świetną okazją na nawiązywanie nowych kontaktów oraz poznanie panujących tam obyczajów. Bardzo się cieszę, że mogłam pojechać na ten wyjazd, i socjalizować się z osobami innych narodowości. Gabrysia Kulesza
  • Z wyjazdu do Niemiec najmilej wspominam wizytę w tamtejszych szkołach. Cieszę się, że miałam okazję poznać niemiecki system edukacji i porozmawiać z uczniami z innego kraju. Wyjazd był super zorganizowany, zwiedziliśmy dużo ciekawych miejsc i chętnie bym go powtórzyła.Nikola Czajkowska
  • Bardzo mi się podobało na wycieczce w Niemczech. Jestem bardzo zadowolona ze mogłam tam jechać i zobaczyć wiele ciekawych miejsc .Najbardziej spodobały mi się szkoły do których chodziliśmy na lekcje .W tych szkołach oprowadzili nas nauczyciele i nawet samorząd uczniowski.Mogliśmy również gadać z uczniami w języku angielskim.Ale nie tylko szkoła mi się podobało bo też labirynt skalny po którym nie było łatwo się przemieszczać, ale dałam radę. Julia Moczydłowska
  •  Z wycieczki do Wunsiedel najbardziej podobało mi się odwiedzenie oraz uczestniczenie w lekcjach w Sigmund-Wann Realschule, realnej szkole oraz poznanie niemieckich uczniów. Ciekawym doświadczeniem była również wspinaczka na około 20 metrowej ściance, można było sprawdzić swoje umiejętności oraz sprawność fizyczną. Patryk Popławski
  •  Wyjazd do Niemiec był jednym z najlepszych wyjazdów. Najbardziej podobała mi się wycieczka w góry oraz ściana wspinaczkowa, można było poczuć adreaninie, była to naprawdę świetnia zabawa. Mam nadzieję że doświadczę więcej takich przeżyć. Karolina Łapinska
  • Podobał mi się Skalny Labirynt i Muzeum Kamieni oraz ściana wspinaczkowa. Cieszyłam się z możliwości zobaczenia, jak wyglądają zajęcia w niemieckiej szkole i jak różnią się od tych w Polsce.Smakowała mi kuchnia niemiecka. Niesamowite było poznawanie kultury niemieckiej .Bardzo się cieszę i czuję się doceniona, że miałam okazję być na tym wyjeździe. Amelia Wiśniewska
  • Wycieczkę do Wunsidel wspominam bardzo dobrze. Najbardziej podobał mi się labirynt skalny i ścianka wspinaczkowa. Bardzo aktywnie spędziłam czas i będę miło wspominać ten wyjazd. Kasia Warpechowska

• Na wycieczce w mieście Wunsiedel najbardziej podobał mi się spacer w skalnym labiryncie oraz wspinaczka po ściance ze skałkami. Obie te atrakcje mogły dodać trochę adrenaliny do całkiem spokojnego tygodnia w Niemczech. Damian Łapiński
  • W Wunsiedel najbardziej podobały mi się krajobrazy oraz niemiecka kultura. Najbardziej zapamiętałam labirynt skalny i teatr osadzony na skałach. Miło wspominam ten czas. Ania Łapińska
  • Najbardziej z wyjazdu do Niemiec podobał mi się labirynt skalny oraz przepiękne widoki na przyrodę. Ogromne wrażenie zrobiła na mnie niemiecka szkoła, która jest nowoczesna, a uczniowie zamiast zeszytów wykorzystują ipady.  Wyjazd pozostanie na zawsze w mojej pamięci. Amelia Januszyk
  • Bardzo podobał mi się cały tygodniowy pobyt w Niemczech. Najbardziej zachwyciła mnie wycieczka do skalnego labiryntu, a najwięcej emocji wzbudziła ścina wspinaczkowa. Na wspinaczce była świetna zabawa.
    Podczas wycieczki w góry mieliśmy ciepłą i słoneczną pogodę przez co jeszcze przyjemniej się po nich chodziło i oglądało naprawdę przepiękne krajobrazy. Jestem szczęśliwa, że mogłam wziąć udział w wyjeździe do Wunsiedel. Lidia Łupińska
  • Wycieczka do miasta Wunsiedel bardzo mi się podobała. Wszystkie miejsca, które zwiedziliśmy były bardzo ciekawe i atrakcyjne. Najbardziej zapamietałam jednak sklany labirynt. Widzieliśmy tam piękne krajobrazy, a wracając widzieliśmy niesamowity teatr. Julia Płońska