Opony – letnie czy zimowe? A może wielosezonowe?

środa, 22 listopad 2023

W czwartek o 9.30 WORD Białystok zaprasza na kolejny webinar, który będziemy na żywo relacjonować na firmowym profilu Facebook. Nagranie z tego szkolenia będzie można też – po zakończeniu streamingu – obejrzeć na innych mediach społecznościowych WORD. Temat webinarium niezwykle aktualne: opony: letnie, zimowe czy wielosezonowe? Zajęcia poprowadzi ekspert: egzaminator nadzorujący w białostockim ośrodku.

Czy temat opon to ważna kwestia? Oczywiście! Wokół opon narosło wiele mitów i nieporozumień. Nawet wśród fachowców zajmujących się zawodowo oponami są różne zdania na temat właściwego ich wyboru czy użytkowania.

Przy zakupie opon kierujemy się przede wszystkim cena. Stąd częste decyzje, by kupić opony używane. Ale – zawsze będzie to zakup o podwyższonym ryzyku, choć kusząca jest wizja zaoszczędzenia kilkuset złotych. Decyduje się na to prawie jedna trzecia kierowców. Jednak – jak twierdzą eksperci – nie warto. Nie znamy historii opony, nie wiemy, jak była użytkowana, choć jej wiek jest łatwy do określenia. Producent na sprzedaż wyprodukowanych opon ma trzy lata. Po tym czasie opona przestaje być nowa. Klient może takie opony kupić i użytkować średnio przez kolejne cztery. Po tym czasie opona zaczyna się „starzeć”. Jak zatem określić wiek opon? Informują o ty cztery ostatnie cyfry kodu umieszczone na boku opony. Dwie pierwsze oznaczają numer tygodnia w roku a dwie ostatnie to skrócony rok. Przykładowo 1418 oznacza oponę wyprodukowaną w 14. tygodniu 2018 roku.
Kluczową sprawą przy zakupie opon używanych jest stan bieżnika oraz wygląd czoła opony, jej boków oraz rantu. Nie mogą się na nich znajdować żadne uszkodzenia, pęknięcia, wybrzuszenia czy inne nieregularności.

Polscy kierowcy chyba już nauczyli się, że lepiej zmieniać opony sezonowo. Świadczą o tym kolejki przed zakładami wulkanizacyjnymi, gdy temperatura powietrza zaczyna spadać. O ile spadać? Poniżej 7-8 stopni. Po ogumienie sezonowe powinni sięgać kierowcy, którzy częściej wyjeżdżają poza miasto, pokonują więcej kilometrów. Kierowcy, którzy eksploatują swoje auta głównie w miastach i mają niewielkie roczne przebiegi, mogą sobie pozwolić na opony całoroczne. To pośrednia opcja między oponami letnimi a zimowymi.

Opony letnie, zimowe i wielosezonowe różnią się oczywiście konstrukcją (wzorem bieżnika) i mieszanką gumy, jaka została użyta do produkcji. Opona zimowa musi zapewnić większą elastyczność podczas jazdy w niskich temperaturach. Opony letnie w takich warunkach stają się zbyt twarde a jazda bywa niebezpieczna i mało komfortowa. Opony letnie na śniegu i oblodzonej jezdni tracą przyczepność.

Opony zimowe są łatwe do rozróżnienia. Oznaczone są symbolem płatka śniegu na tle trzech szczytów górskich. Bieżnik w oponach zimowych jest bardzo wyrazisty, głębszy, a to dzięki tzw. lamelom, czyli nacięciom poprzecznym bloków bieżnika, zwiększającym przyczepność podczas ruszania i hamowania. Bieżnik opony letniej nie jest aż tak głęboki, a nacięcia są tak ułożone, by odprowadzać spod opony nadmiar wody. Bieżnik opony całorocznej natomiast ponacinany jest w sposób odpowiedni dla opon letnich i zimowych, ma odprowadzać wodę a jednocześnie nie tracić przyczepności na śniegu. Opony takie mogą mieć widoczną śnieżynkę a także napis na boku All Seasons lub All Weather.

A zatem które opony wybrać?
Decyzja zależy od kilku czynników. Po pierwsze: klimat. W rejonach o łagodnych zimach opony całoroczne mogą być dobrym wyborem. Po drugie: warunki drogowe. Po trzecie: styl jazdy. Opony letnie to lepsze prowadzenie pojazdu i krótsza droga hamowania na suchej nawierzchni. I wreszcie budżet. Opony całoroczne to mniejszy wydatek, bo nie trzeba ich zmieniać dwa razy w roku. Jednak w skrajnych warunkach pogodowych mogą się szybciej zużywać, co zniweczy oszczędności.

Pamiętajmy jednak, że bezpieczeństwo podczas jazdy jest najważniejsze. Należy wybrać takie opony, które zapewnią najlepsze warunki jazdy w zmieniających się warunkach drogowych. Doświadczeni fachowcy mogą pomóc w dokonaniu wyboru.

Miarą stopnia zużycia opony jest głębokość bieżnika. Zgodnie z przepisami opona nadaje się do użytku, jeśli jej bieżnik ma minimum 1,6 mm. Eksperci jednak uważają, że letnie opony należy wymienić, gdy bieżnik ma głębokość mniejszą niż 3 mm, zimowe – 4 mm. Każda opona ma też wskaźnik zużycia bieżnika. Nadmierne zużycie bieżnika widać dzięki temu gołym okiem.

Więcej ciekawostek, informacji i praktycznych porad na webinarze. Mamy nadzieję, że garść danych w niniejszym materiale okazał się przydatny. Szczegóły na zajęciach internetowych na profilu Facebook WORD Białystok w czwartek między 9.30 a 10.30 (live). Relacja zostanie udostępniona na wordowym kanale YouTube i w archiwalnych materiałach FB.